ČLÁNEK V Krkonošském deníku.

27.01.2014 16:25

Přečtěte si článek od spokojené maminky - redaktorky tč. na MD..... 

Zajíček, klokánek, tygřík, klubíčko – dopřejte svým dětem komfort

Zajíček, klokánek, tygřík, klubíčko – dopřejte svým dětem komfort při nošení či odříhávání

Zajíček, klokánek, tygřík, klubíčko – dopřejte svým dětem komfort při nošení či odříhávání Autor: DENÍK/Miroslava Kameníková

24.1.2014 07:50

Trutnov - Technika správné manipulace a stimulace podle Evy Kiedroňové podpoří psychomotorický vývoj miminka a upevní jeho vztah s rodiči.

 

Máte doma malé miminko a chcete, aby se nejen pohybově správně rozvíjelo? Recept na to je, zdá se, jednoduchý. Naučte se metodám manipulace a stimulace.

„Manipulace znamená správné zacházení s miminkem. Je určena rodičům, kteří mají zájem, aby se jejich dítě zdárně vyvíjelo. A aby měli dohled nad průběhem psychomotorického vývoje miminka od jeho narození až do doby, než se vertikalizuje, tedy postaví se bez opory v prostoru, což bývá okolo dvanáctého měsíce jeho života. Stimulací se rozumí pozitivní působení na celkový psychomotorický vývoj dítěte. Manipulace se pojímá jako stimulační manévr, takže pokud s dítětem rodiče dobře manipulují, tak ho i podporují ke správnému vývoji," vysvětluje lektorka Iva Bolehovská.

Ta ve východních Čechách pořádá kurzy správné manipulace a stimulace podle metodiky Evy Kiedroňové. Kurzy se konají v Mateřském klubu Želvička při ZŠ Mládežnická Trutnov, od února by se výuka měla rozšířit do Hradce Králové. Pokud má někdo zájem o individuální lekce, nebo řeší nějaký konkrétní problém ve vývoji miminka, lektorka dojíždí za rodiči domů.

Nikdy není pozdě

Nastávající maminky by se, podle slov Ivy Bolehovské, měly se správnou manipulací a stimulací seznámit zhruba okolo sedmého nebo osmého měsíce těhotenství. „Je to především proto, aby si do porodu osvojily správnou techniku a s dovedností manipulace odcházely do porodnice. Nejlepší je, když se manipulaci naučí oba rodiče. Pak se totiž vztah dítěte s matkou nebo otcem, kteří vědí, jak malé miminko vzít do ruky, aniž by mu ublížili, formuje jinak," podotýká lektorka.

Pro maminky ale není nikdy pozdě se s oběma metodami seznámit. „Pokud se o nich dozví v souvislosti s nějakým zdravotním problémem miminka, je to aktuálnější. Pokud na metody maminka narazí až v době, kdy je dítěti více než rok a již je vertikalizované, bohužel toho už moc nenadělá. Takže čím dříve se s manipulací a stimulací začne, tím lépe," konstatuje Iva Bolehovská.

Její slova potvrzuje také trutnovská dětská lékařka Petra Bartošová: „Určitě bych doporučila se manipulaci a stimulaci věnovat. Mám s nimi dobré zkušenosti. Obě metody jsou nejen vhodnou péčí o miminka, která jsou po psychomotorické stránce zcela v pořádku, ale také dobré pro řešení lehčích zdravotních problémů, které nevyžadují zásah neurologa, nebo přímo rehabilitaci až ve smyslu cvičení Vojtovy metody. V ordinaci pak u dětí vidíme pokroky tím správným směrem."

Protiklad „Vojty"

Některé maminky právě musí s miminkem kvůli jeho asymetrickému držení hlavy nebo predilekci (upřednostnění otočení hlavičky na jednu stranu – pozn. red.) po konzultaci s neurologem cvičit Vojtovu metodu. Ta je velice náročná především na psychiku rodičů, protože miminko při cvičení hodně pláče. V některých případech lze ale správnou manipulací této nepříjemné rehabilitaci předejít.

„Vojtova metoda i manipulace jsou stimulační metody založené na reflexní činnosti dítěte. Rozdíl je především v agresivnosti obou metod," vysvětluje Iva Bolehovská a pokračuje: „Vojtova metoda vyvolává u dítěte ne tak velké nadšení. Kdo s ní má nějakou zkušenost, tak potvrdí, že vztah dítě – matka je u tohoto cvičení velice vážně narušen. U manipulace je tomu právě naopak. Tady je dítě s matkou v přímém kontaktu a hrají si spolu tak, že dítě ani neví, že cvičí. Jeho pozornost poutá obličej rodiče, jeho hlas nebo hračka."

Manipulace a stimulace x Vojtova metoda
Manipulace: správný způsob zvedání, přenášení, chování, pokládání, komunikace, přebalování, oblékání, krmení, držení k odříhnutí, koupání, ukládání ke spánku a předávání či přebírání dítěte v souladu s jeho potřebami, vývojovými možnostmi a poznatky v oblasti psychomotorického vývoje od narození do jednoho roku života.
Stimulace: správné a účinné podněcování rozvoje jednotlivých dovedností, které by mělo dítě zvládat v daném věku. A to, aniž by docházelo k přetěžování jeho schopností s ohledem na zákonitosti a etapy psychomotorického vývoje dítěte do jednoho roku. Zdroj: www.brzla.cz

Vojtova metoda: je soubor cvičebních technik používaných k léčbě tělesných a psychických poruch, objevená MUDr. Václavem Vojtou. Jejím základním principem je fakt, že v centrálním nervovém systému člověka jsou geneticky zakódované vrozené pohybové vzory. Metoda je založena na znalosti vývoje pohybových vzorců během života dítěte. Prostřednictvím terapeutických modelů reflexního plazení, reflexního otáčení a první pozice a odpovídajících bodů (aktivačních zón) vyvolává terapeut u pacienta svalové souhry. Ty jsou identické se svalovými souhrami, které pozorujeme u dětí během jejich motorického vývoje ve věku do jednoho roku. Cílem je vyvolat, případně obnovit vrozené svalové vzorce, které umožňují kvalitní stoj a chůzi. Zdroj: www.wikipedia.cz 

Vynikající prevence

Podle lékařky Silvie Šidákové z ordinace rehabilitace a lymfologie se manipulace a stimulace s Vojtovou metodou výborně doplňují.

„I maminky, které cvičí Vojtovu metodu z důvodu neurologické diagnózy, mohou rozvíjet své dítě správnou manipulací a podporovat tak jeho vývoj. Výhodou je, že můžeme s miminkem pracovat od prvních okamžiků jeho života, tedy v době, kdy se ještě nemusí eventuální porucha vývoje dítěte projevit. Navíc s dítětem pracujeme doslova, kdykoliv jsme s ním. Správná manipulace je vynikající prevencí lehkých poruch psychomotorického vývoje a lze předpokládat, že při mírných poruchách se ´chyba´ vůbec nemusí rozvinout," říká lékařka a pokračuje: „Vojtova metoda je rozhodně nezastupitelná terapie v léčbě poruch vývoje dítěte v případě diagnózy dětským neurologem. Zásadní je kvalita fyzioterapeuta, na tom závisí úspěch léčby. Nicméně, vždy je dobré situaci podpořit i správnou manipulací s dítětem."

Popularitu kurzů manipulace a stimulace zvyšuje i to, že některé zdravotní pojišťovny proplácí kurzovné, pokud nastávající maminka stihne výuku absolvovat ještě před porodem. Stejně tak některé pojišťovny přispívají na kurzy stimulací, které probíhají s narozeným miminkem v první etapě ideálně okolo třetího měsíce a ve druhé etapě okolo sedmého měsíce věku dítěte.

Spokojené maminky

Na tom, že jsou kurzy manipulace a stimulace přínosem, se shodují maminky, které je absolvovaly. A důkazem jsou nejen pozitivní reference na internetových stránkách, ale i doporučení, která si mezi sebou osobně předávají. „Na kurz jsem se přihlásila, protože mám dvouměsíčního chlapečka. Je to vážně zajímavé. Snažím se teď podle rad, které tam dostávám, také řídit," říká Lucie Kameníková, která dojíždí z Úpice.
Na kurz se také hlásí nastávající maminky. „Při setkání na mě Iva Bolehovská udělala pozitivní dojem. Viděla jsem dvě polohy, které při zacházení s miminkem použila, a vysvětlila proč. To mě zaujalo, a tak jsem se rozhodla, že kurz absolvuji. Navíc jsem o něm hodně slyšela a všichni si ho moc pochvalovali," podotýká Veronika Pohlová z Trutnova, která se na kurz chystá na konci února.

Původ na Moravě

Technika správné manipulace a stimulace vznikla v Třinci na severu Moravy, odkud pochází její autorka Eva Kiedroňová. „Celý život se věnovala správnému psychomotorickému vývoji novorozenců a spolu s týmem odborníků – neonatology, pediatry, dětskými neurology – se zaměřila na manipulaci a stimulaci," říká Iva Bolehovská a pokračuje: „Tato technika v současné době sklízí celosvětový úspěch a Eva Kiedroňová získala cenu na kongresu o metodách ovlivňujících psychomotoriku dětí a kojenců do jednoho roku. Techniku uznává také české vysoké školství a je zařazena do osnov oborů souvisejících s touto tematikou. Bohužel o ní v Česku stále moc rodičů neví a vypadá to, že ve světě bude mnohem dříve uznávaná a praktikovaná."

Sama Iva Bolehovská s metodou manipulace začala, když jí kamarádka upozornila, že zvedá své první dítě špatně z autosedačky. „Tehdy mi dala knihu Něžná náruč rodičů. To bylo poprvé, kdy jsem začala uvažovat nad tím, jak beru do rukou své dítě. Přišlo mi pak zvláštní, že taková technika spí někde v univerzitní knihovně. Zajímalo mě také, jak to, že mě na to neupozornil pediatr nebo mi o tom neřekli v porodnici," vzpomíná lektorka. Nechala se tedy Evou Kiedroňovou vyškolit a před téměř pěti lety začala pořádat kurzy v Trutnově. Technice stimulační se věnuje zhruba dva roky.

„Momentálně jsem v Pardubickém a Královéhradeckém kraji jediná, o kom vím, kdo se těmito metodami zabývá. Eva Kiedroňová ještě dojíždí vyučovat z Třince do Prahy, kde se věnuje i diagnostice psychomotorického vývoje, s níž bych tu také chtěla začít," dodává Iva Bolehovská.

Očima odborníků
MUDr. Silvie Šidáková, ordinace rehabilitace a lymfologie: „Období do jednoho roku života, kdy se dítě postupně ´staví na vlastní nohy´, je zásadní z hlediska pohybového vývoje dítěte. Je také obdobím, kdy mohou vzniknout určité poruchy pohybových stereotypů, které pak řešíme v našich ordinacích (bolesti zad, vadné držení, skoliosy, ploché nohy apod). Způsob, jak s dítětem komunikujeme, jak s ním manipulujeme, držíme ho, může takové stereotypy významně ovlivnit. Proto se mi zdá vynikající podpořit v dítěti ty procesy, které vedou ke správnému psychomotorickému vývoji.

Maminkám kurs manipulace a stimulace určitě doporučuji. Ty, které čekají miminko poprvé, se dozví, jak vůbec dítě ´chytit´, chovat, jak si s ním hrát a jak ho pohodlně ´rozvíjet´. A to ještě tak, že bude miminko spokojené. Tak si i prvorodička může užít lépe toto výjimečné období svého života. Také maminky, které dítě mají, se mohou přiučit nové možnosti, jak být se svým děťátkem. Často právě u nich je velké překvapení ´jak to jde´. Pozitivně vnímám i možnost sdílení zkušeností maminek."

MUDr. Petra Bartošová, praktická lékařka pro děti a dorost: „O stimulaci a manipulaci samozřejmě vím a určitě bych doporučila se jim věnovat. Mám s nimi dobré zkušenosti, stejně jako maminky. Obě metody mají svůj význam pro správný psychomotorický vývoj dětí. Jsou nejen vhodnou péčí o miminka, která jsou po psychomotorické stránce zcela v pořádku, ale také dobré pro řešení lehčích zdravotních problémů, které nevyžadují zásah neurologa, nebo přímo rehabilitaci až ve smyslu cvičení Vojtovy metody. V ordinaci pak u dětí vidíme pokroky tím správným směrem."